Pandemia de coronavirus a adus nu doar probleme medicale, ci și economice. Pe lângă faptul că sute de mii de români au rămas fără un loc de muncă, după ce foarte multe afaceri s-au văzut nevoite să se închidă, din cauza restricțiilor impuse de guvern, au mai crescut și prețurile la alimente.
Pandemia a dus la scumpirea produselor alimentare cu 19.8%, dar și la creșterea prețurilor. În unele cazuri, vorbim de o majorare de 105% a prețului unui produs față de anul 2019, indică INS.
De la începutul stării de urgență alimentele s-au scumpit cu 19.8%. Asta înseamnă o creștere de la 2,2 la 2,6 miliarde de lei.
România are cea mai mare pondere a alimentelor în coșul de consum dintre toate statele Uniunii Europene, adică aproximativ o treime din cheltuielile populației sunt în direcția achiziției de produse alimentare.
Cele mai mari diferențe de preț s-au observat la fructe si legume, aproape un leu în plus pentru fiecare kilogram. Astfel, merele rosii au înregistrat un record, o creștere a prețului cu 105,6% fata de anul 2019. Tot din categoria fructelor, scumpiri s-au înregistrat și la citrice, lămâile fiind în top.
Scumpiri s-au înregistrat și la produsele din carne, aici majorarea fiind de 11,8% față de perioada ianuarie-iulie 2019. Creșteri mai mari au fost în termeni absoluți, spre exemplu salamul s-a scumpit cu 23%, iar carnea de pui cu 24%.
Produsele din carne de porc au înregistrat scumpiri, dar nu la fel de mari. Tot din coșul de cumpărături de bază, majorări de preț au fost identificate la uleiul de floarea soarelui-15,7%, pâinea albă ambalată și intermediară-14,3%.
Zahărul, grișul, mălaiul și orezul nu s-au scumpit atât de mult, diferențele fiind foarte mici față de prețul anterior pandemiei. În general, prețurile au urmat modificările intervenite la nivelul costurilor de achiziție.
Cele mai mari prețuri s-au înregistrat la :
- cartofi +21,6%
- fructe proaspete +17,3%
- legume +15,9%
- fasole +10,4%
- carne și preparate din carne +3%
- lactate +2,3%
- pâine +2,3%
Și serviciile sunt mai scumpe :
- servicii poștale +12,4%
- transport aerian +4,13%
- energie termică +2,9%
În ceea ce privește produsele nealimentare, nu se poate vorbi de o evoluție majoră a prețurilor. În schimb, aceasta categorie s-a remarcat printr-o schimbare a locului de achiziție. Cererea s-a mutat din magazinele fizice către platformele online administrate de societățile care au oferit și posibilitatea achizițiilor online.
Comportamentul românilor și costurile de achiziție sunt cele două componente care au dictat scumpirile în această perioadă. Cererea a fost mai mare, iar românii au golit rafturile magazinelor la începutul pandemiei, iar asta i-a îndemnat pe unii producători sa crească prețurile. Retailerii au achiziționat la preț mai mare, iar asta s-a simțit ulterior și în buzunarul clientilor.
- Ce este o încălcare a confidențialității în afaceri?
- Avantajele și dezavantajele creditelor bancare și nebancare pentru IMM-uri
- Semne că afacerea ta are nevoie de finanțare pentru a supraviețui
- Vă gândiți să faceți afaceri în România?
- Cinci dintre cele mai mari orașe din România atrag peste 2 miliarde de euro în proiecte imobiliare noi
- Munca de acasă a sporit creșterea importurilor de microunde în UE
- Prețul grâului din SUA va scădea în 2022, iar oferta globală va rămâne adecvată