Digitalizarea devine într-o măsură tot mai mare parte integrantă a activității companiilor din toate sectoarele. În anul 2019, aportul economiei digitale a fost estimat până la 16% din PIB, dacă avem în vedere digitalizarea din sectoare precum agricultură sau cel public. Contribuția economiei digitale la formarea PIB este estimată la 8,6% la nivelul anului 2019, cifră prin care România se situează sub media UE, însă relativ în linie cu țările vecine, potrivit unui studiu ANIS.
În anul 2020, criza sanitară a accelerat schimbarea în rândul companiilor, conducând la progrese care cel mai probabil s-ar fi realizat pe un termen mai lung în condiții normale.
Digitalizarea unor domenii de activitate precum agricultură, servicii financiare, transport și logistică, servicii medicale, telecomunicații, utilități și producție a contribuit semnificativ la creșterea economiei digitale și a dublării procentajului de contribuție la PIB, impactul fiind estimat la 16% în 2019. Totodată, doar sectorul IT&C – servicii a generat în 2019 o valoare adăugată brută de 12,3 mld. euro, cu o contribuție de 5,5% în PIB.
Sectorul IT&C – servicii a avut cea mai mare contribuție din perspectiva veniturilor – 5,5% din formarea PIB, respectiv o valoare adaugată brută de 12,3 mld EUR, urmat de categoriile IT&C – alte componente (2,5%), comerț online (0,4%), banking digital (0,1%), sectoare cu componența de vânzări online (5,6%) și digitalizarea serviciilor publice (1,8%).
Deși deține încă o pondere redusă la formarea PIB, segmentul de retail online a înregistrat o creștere semnificativă, de la 0,1% in 2015 până la 0,4% în 2019.
Segmentul de banking digital a înregistrat o pondere redusă de-a lungul timpului, dar se estimează că va cunoaște creșteri ca urmare a investițiilor semnificative făcute de bănci în ultima perioada pentru dezvoltarea sistemelor de online banking.
O dinamică semnificativă la nivelul anului 2020, ca efect al digitalizării accelerate în contextul crizei sanitare, cu o creștere a contribuției activității IT&C – Servicii de la 5,5% în 2019, până la 7,5% în trimestrul al doilea al anului 2020.
Cea mai ridicată creștere a fost înregistrată de segmentul de retail online și banking digital. Rata medie anuală de creștere a segmentului retail online între 2015-2019 a fost de 32,8%, iar banking-ul digital a crescut cu o rată medie anuală de 19,1%. Per total, în același interval temporar, economia digitală a înregistrat un ritm de creștere medie anuală de 11,3%.
În perioada 2015-2019 numărul companiilor care au în vedere activitatea de retail online a cunoscut o creștere medie anuală de 19,3%, iar companiile care activau în aceasta arie și-au dublat numărul de angajați din 2014 până în 2018.
România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește interacțiunea online cu autoritățile publice cu un procent de 12%, media UE fiind de 55%.
România înregistrează a doua cea mai accelerată rată de creștere a economiei digitale în ultimii cinci ani, primul loc fiind ocupat de Bulgaria.
Economia digitală, în mod restrâns, se referă la acele activități economice desfășurate prin utilizarea tehnologiilor digitale, calcularea acesteia fiind suma a componentelor: IT&C- Servicii, IT&C, Retail online, Banking Digital.
În mod extins, sub umbrela economiei digitale se află și acele sectoare cu componente de vânzari online și în proces de digitalizare.
- Ce este o încălcare a confidențialității în afaceri?
- Avantajele și dezavantajele creditelor bancare și nebancare pentru IMM-uri
- Semne că afacerea ta are nevoie de finanțare pentru a supraviețui
- Vă gândiți să faceți afaceri în România?
- Cinci dintre cele mai mari orașe din România atrag peste 2 miliarde de euro în proiecte imobiliare noi
- Munca de acasă a sporit creșterea importurilor de microunde în UE
- Prețul grâului din SUA va scădea în 2022, iar oferta globală va rămâne adecvată