Cu aproape 200.000 de metri pătrați de ofertă industrială logistică livrată în prima jumătate a anului 2021, stocul industrial modern din România a depășit 5,4 milioane de metri pătrați. Bucureștiul a atras mai puțin de jumătate din livrări, o tendință care se așteaptă să se vadă în continuare, datorită apetitului dezvoltatorilor și al companiilor chiriașe de a-și extinde operațiunile în orașele secundare și terțiare, pentru a acoperi mai mult teritoriu în ceea ce privește distribuția logistică.
Companiile de chirie au în plan să livreze încă 450.000 de metri pătrați de spații logistice de clasa A până la sfârșitul anului 2021, ceea ce înseamnă că în anul 2021 tendința impresionantă de creștere va continua. Această evoluție ar trebui să fie în linie cu cea din ultimii ani. În 2020, două treimi din livrările de stocuri noi au avut loc în a doua jumătate a anului. Posesorii spațiilor par să continue să își asigure loturi de teren pentru dezvoltare.
Creșterea recentă a costurilor materialelor de construcție se va traduce prin livrări mai puțin teoretice – deoarece dezvoltatorii nu doresc să cheltuiască costurile suplimentare fără certitudinea că acestea vor fi recuperate prin intermediul chiriilor. Acest lucru ar putea împinge unele dintre planurile de livrare către 2022, în continuare, conducta principală pentru restul anului 2021 este concentrată în zona Bucureștiului, dar și Timișoara va atrage o pondere importantă.
În prima jumătate a anului 2021, au fost închiriați aproximativ 350.000 mp de spații industriale și logistice moderne, ceea ce echivalează cu prima jumătate a anului 2020, când au fost închiriați aproximativ 340.000 mp.
Cererea venită din partea activităților de producție a înregistrat o creștere în prima jumătate a anului 2021, precum și din partea retailului – de la 13% în 2020, la 18% în prima jumătate a anului 2021. Așa cum era de așteptat, cererea provenită din comerțul electronic crește – de la aproximativ 3% în 2020, la 9% în primele șase luni din 2021.
Bucureștiul a atras 66% din cerere în cele șase luni 2021, în scădere față de 72% în 2020. Deva, Timișoara și Pitești au atras, de asemenea, o cerere semnificativă.
În ceea ce privește rata de neocupare, scăderea numărului de dezvoltări se aduce prin strângerea scăderii dintre cerere și ofertă, care, împreună cu faptul că arendatorii caută să umple clădirile existente, au ca rezultat o presiune în scădere asupra ratei de neocupare, care se află acum pe un trend scăzător.
Rata de neocupare generală a spațiilor logistice în România este de 6,0%, în timp ce rata de neocupare în București a ajuns la 7,1%.
Se așteaptă ca stocul logistic modern să continue să se extindă, deoarece există un potențial de creștere important, dar și să vadă noi chiriași internaționali intrând pe piața industrială românească în următorii ani.
Costurile de ocupare ar trebui să rămână stabile, deoarece contextul generat de criza materialelor de construcții este în balans cu presiunea descendentă asupra chiriilor.
Cerințele chiriașilor pentru spațiile industriale și logistice devin din ce în ce mai specifice, orientate spre economisirea energiei: izolare, iluminat, stații de încărcare pentru vehicule electrice etc.
- Ce este o încălcare a confidențialității în afaceri?
- Avantajele și dezavantajele creditelor bancare și nebancare pentru IMM-uri
- Semne că afacerea ta are nevoie de finanțare pentru a supraviețui
- Vă gândiți să faceți afaceri în România?
- Cinci dintre cele mai mari orașe din România atrag peste 2 miliarde de euro în proiecte imobiliare noi
- Munca de acasă a sporit creșterea importurilor de microunde în UE
- Prețul grâului din SUA va scădea în 2022, iar oferta globală va rămâne adecvată