fbpx
dpo@businessmicrocredit.ro
0377 101 900

Semnal de alarmă puternic venit din partea managerilor români – încrederea acestora în economie este în scădere

Femeie de afaceri

Încrederea managerilor în economia românească a scăzut până la nivelul pe care îl avea la începutul pandemiei, iar perspectivele economice pentru următoarele luni s-au diminuat: 41% dintre manageri consideră că PIB-ul va scădea, față de 17% în primul trimestru din acest an. Principalele îngrijorări pentru perioada următoare sunt definite de lipsa forței de muncă, de creșterea prețurilor materiilor prime și de creșterea inflației.

 Scăderea indicelui de încredere la un nivel similar cu cel de la începutul pandemiei se înscrie pe fondul efectelor marcante pe termen lung ale crizei sanitare, cum ar fi întreruperea lanțului de aprovizionare cu efect direct asupra producției industriale. Există, de asemenea, câteva efecte pe termen scurt, generate de criza politică și de cel de-al patrulea val, care afectează perspectivele forței de muncă. 

Nu numai că managerii și-au pierdut o mare parte din încrederea în economie, dar și că se așteaptă la o posibilă revenire la recesiune, după cum arată un procent foarte mare, 41% dintre manageri.

 Practic, existența a două crize care se suprapun – cea a sănătății și perspectiva unei potențiale noi crize economice, în care economia este afectată de creșterea prețurilor la energie, de creșterea prețurilor în general și de alte efecte directe ale crizei din domeniul sănătății. Iar revenirea din aceste crize este estimată într-un interval de timp de cel puțin doi ani, poate chiar de trei ani și jumătate pentru economia românească în ansamblu.

Se observă o involuție a stării de spirit a managerilor și o întărire a percepțiilor negative: o dublare a procentului celor care cred că PIB-ul va scădea (41% vs 17% în trimestrul 1 din 2021), o îmbunătățire a numărului celor care consideră că va scădea puterea RON-ului (86% vs 77% în trimestrul 1 din 2021) și o extindere a procentului celor care cred că inflația va crește (92% vs 74% în  trimestrul 1 din 2021).

Managerii HORECA și cei de la Transporturi sau cei din companiile cu cifră de afaceri mică sunt cei mai pesimiști. Pe de altă parte, managerii care activează în Servicii sau în companii mari sunt cei mai optimiști. Optimismul este scăzut și în ceea ce privește previziunile pentru următoarele 12 luni. Doar 1 din 8 manageri crede că economia națională se va îmbunătăți. Pe de altă parte, 1 din 5 manageri consideră că economia mondială și cea europeană vor avea o evoluție pozitivă în următorul an.

Primele preocupări ale antreprenorilor și managerilor sunt lipsa forței de muncă, creșterea prețurilor la materiile prime și rata inflației. Acestea au fost și principalele probleme semnalate de președintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, în cadrul unui discurs în Parlamentul European, considerând că aceste trei aspecte sunt cauza încetinirii economiilor și a înrăutățirii perspectivelor într-un termen scurt.

Îngrijorările apar, de asemenea, în contextul în care rata inflației în zona euro este cea mai ridicată din ultimii 13 ani. În ceea ce privește țara noastră, managerii constată o criză a forței de muncă, pentru prima dată după începutul pandemiei, când mulți români s-au întors acasă. Tot pentru prima dată, contextul politic este și el catalogat ca fiind îngrijorător.

Indicatorul stării de spirit privind evoluția economiei naționale a pornit de la 4,4 în trimestrul 2 din 2020, a stagnat în al treilea trimestru din 2020, a cunoscut o creștere până la 5 în primul trimestru din 2021, iar acum a revenit la 4,4.

 Managerii din Agricultură au revenit pe primul loc în ceea ce privește optimismul, urmați de cei din Servicii, Industria prelucrătoare și Construcții, iar managerii activi în HORECA și Transporturi se află încă la cea mai scăzută medie de la începutul pandemiei.

Managerii au creat și o ierarhie a oportunităților identificate, pe care vor miza în perioada următoare: domeniile în care activează anumite companii au înregistrat creșteri importante și datorită faptului că cererea pentru produsele lor a crescut; alte companii au profitat de această perioadă pentru a-și diversifica gama de produse sau pentru a se extinde pe alte piețe; RRP și celelalte fonduri europene reprezintă, de asemenea, o oportunitate importantă pentru companii în perioada următoare.

Percepția de redresare economică rămâne într-un orizont de 2 ani pentru economia europeană și pentru sectorul de activitate sau pentru propriile companii.

 

×

Buna ziua

Alege un consilier pentru o discutie pe WhatsApp

× Intreabă-ne direct pe WhatsApp