În primul semestru al anului 2021, livrările de noi proiecte moderne de retail au fost limitate, deoarece contextul pandemic a declanșat întârzieri în procesul de construcție. De asemenea, prețurile materialelor de construcții au crescut vertiginos în ultimele șase luni, ceea ce a dus la o încetinire a dezvoltărilor de retail planificate, dar destul de multe scheme de dimensiuni medii urmează să fie deschise pe parcursul următoarelor trimestre.
În general, din cei 121.000 de metri pătrați de noi scheme de retail în construcție programate în 2021, 62% sunt structuri mici, în principal parcuri de retail.
Pe o piață dominată în prezent de pandemie, parcurile de retail au devenit mai atractive, cu magazine mari favorabile distanțării sociale și facilități de parcare, ceea ce le conferă un avantaj în contextul noilor obiceiuri de consum.
Piața românească de retail a îmbrățișat noi intrări de branduri în 2021 având deja deschideri de magazine ale lor în cele mai mari orași ca București, Iași și Cluj Napoca.
Punctele forte ale României includ locația geografică, fiind nu doar un cămin de orașe colorate și peisaje frumoase, ci și o economie puternică, cu proprietăți de bună calitate și o cerere în creștere rapidă. Părțile interesate internaționale continuă să vizeze atingeri de proprietăți de retail.
Investitorii oportuniști cu portofolii mai mici ar putea considera că acesta este momentul să se extindă, cu dezvoltări ce urmează a fi realizate în zonele orașelor regionale recent disponibile, zone pe care poate nu s-au gândit să le deschidă anterior și unde cererea de parcuri de retail este foarte atractivă.
Cumpărătorii interesați caută parcuri de retail în afara orașului, deoarece presupun că clienții vor dori în continuare să facă cumpărături în locații în aer liber, la care se poate ajunge cu mașina, chiar și după ce măsurile de izolare în caz de pandemie vor fi atenuate. În plus, dinamica traficului pietonal în parcurile de retail a fost mai puțin afectată în comparație cu marile centre comerciale dominante, consumatorii fiind dispuși să cheltuiască atunci când vizitează locația.
Ratele de neocupare în toate tipurile de locații au crescut în prima jumătate a anului 2021, centrele comerciale non-dominante înregistrând cea mai semnificativă creștere, de 5-7%, datorită expunerii ridicate la retailul de modă și la mese ocaziționale.
Pandemia a accelerat tendințele care erau deja stabilite. Migrarea susținută către cheltuielile online nu este o mișcare nouă, dar, în condițiile în care consumatorii și-au restrâns toate călătoriile neesențiale din cauza contextului pandemic, cumpărătorii s-au îndreptat progresiv către canalele digitale de retail.
Câteva tendințe care au fost aprinse de pandemie, iar dezvoltările de retail vor gravita în jurul a trei tendințe: apetitul tot mai mare pentru parcurile de retail, concentrarea dezvoltatorilor asupra orașelor regionale care nu ar fi fost pe hartă în urmă cu câțiva ani și interesul tot mai mare pentru centrele comerciale de mici dimensiuni în apropierea zonelor rezidențiale dense.
Privind perspectivele pe termen mai lung, se observă că marea majoritate a noilor proiecte așteptate în acest deceniu vor fi în orașe cu o prezență limitată a retailului sau în noile suburbii ale marilor orașe, unde zonele de captare sunt semnificative și relevante din punct de vedere al puterii de consum.
Vânzările vor face sau nu poziția unui comerciant cu amănuntul în următorii ani, deoarece integrarea preferințelor personale și flexibilitatea sporită vor împinge înainte un mix de comerț online.
Salariile din România continuă să urce mult mai rapid decât media UE în următorul deceniu, ceea ce ar duce probabil atât la un consum mai mare, cât și la o cerere sporită pentru bunuri de lux, pentru a se apropia de 90% din media UE, de la sub 80% în prezent.
- Ce este o încălcare a confidențialității în afaceri?
- Avantajele și dezavantajele creditelor bancare și nebancare pentru IMM-uri
- Semne că afacerea ta are nevoie de finanțare pentru a supraviețui
- Vă gândiți să faceți afaceri în România?
- Cinci dintre cele mai mari orașe din România atrag peste 2 miliarde de euro în proiecte imobiliare noi
- Munca de acasă a sporit creșterea importurilor de microunde în UE
- Prețul grâului din SUA va scădea în 2022, iar oferta globală va rămâne adecvată